Det här med äldreomsorgen..

Läste idag på aftonblandet om 95-åriga Karin Forslund som bor på ett underbemannat äldreboende. En natt bestämde hon sig för att gå till badrummet på egen hand för att inte behöva störa den redan stressade personalen, detta resulterade i att Karin föll framstupa två gånger och blev alldeles blåslagen. 
 
Åsögårdens enhetschef säger att man önskar fler anställda, men att den budget man har inte räcker till. Något som för mig låter helt absurt med tanke på att vi idag lever längre än någonsin. Enligt krönikan så har antalet svenskar över 80 år blivit 3 gånger så många som det var 1969 och antalet som fyller 100 år blivit 15 gånger så många. Trots detta så har resurserna blivit färre och många människor tvingas vänta en lång tid på att faktiskt få en plats på ett äldreboende. 
 
Som någon som jobbar inom vården och som ändå är någorlunda sympatisk måste jag bara säga att det är en skam att vi inte har respekt nog för våra äldre och faktiskt ser till att alla har möjlighet till den tid och hjälp som de faktiskt behöver! Man blir uppriktigt rädd för hur det kommer se ut när en annan hamnar där. Kanske kommer man inte ens behöva ha anställda vårdbiträden och undersköterskor, utan allt sker via en robot, kanske kommer man inte ens behöva någon form av mänsklig interaktion.. Ett bra sätt att spara pengar, men ett uselt sätt att visa respekt och medmänsklighet för de äldre! 
 
Läs hela artikeln här 
 
 
 
 
 
Nathalie
2014-07-16 @ 16:14:22
URL: http://nathalieisaksson89.blogg.se

Usch.. detta gör mig så ledsen inombords för det är ju faktiskt så. Överallt ska det sparas, personalen dras in och pauserna för att ta sig mellan vårdtagarna minskas allt mer vilket lämnar ingen tid åt den där extra klappen på axeln och det där lilla extra att faktiskt lyssna på den som behöver socialt mest av alla, vårdtagaren. Jag har jobbat inom vården hela mitt vuxna liv, nu arbetar jag på larmcentralen som behandlar allas larm och sedan ringer ut dom till personalen. Älskar mitt jobb men jag önskar verkligen att mer pengar kommer in och mindre pengakåta chefer hamnar bakom skrivbordet till alla privata företag... Pengarna ska gå till rätt ändamål...




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0