"Som en tjej"

Vill bara börja med att säga att jämställdhet mellan kvinnor och män är en av de tråkigaste ämnena jag vet. Detta är troligtvis för att jag själv aldrig känt att det varit ett problem i mitt eget liv. Självklart vet jag att det är ett problem på många håll i världen, även i Sverige, vi är långt ifrån perfekt. Av egen erfarenhet känner jag att så fort man ska diskutera ämnet så är det alltid någon som tar det ett steg för långt och börjar överdramatisera saker, (känn er träffade F!), men ibland stöter man på någonting som gör det värt att ta upp debatten igen. 
 
Den här gången genom en reklamvideo regisserad av Lauren Greenfield. I videon frågar hon tjejer i alla åldrar vad den betyder när någon säger att man gör något "som en tjej". Det man snabbt reagerar på är att äldre tjejer antar att det är menat som en förolämpning medan yngre tjejer inte är riktigt säker på vad de ska tro. Det är företaget Always som står för denna "Girl Power" reklam då undersökningar visar just det att hälften av alla tjejer tappar sitt självförtroende i tonåren. 
 
Utan att låta allt för feministiskt insatt vill jag bara säga, tjejer kan! ;)
 
Katta
2014-07-19 @ 14:51:49
URL: http://shettisdrottning.blogg.se

Hej! Just nu har jag en bloggtävling. Man kan vinna en redigerad video med valfri musik och egna bilder! Och ha videon som man vill och det är jätte enkelt att vara med och jag hoppas att du vill vara med :). Du hittar tävlingen här: http://shettisdrottning.blogg.se/2014/july/tavling-vinn-en-video.html#comment. Kram!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0